17.02 - 21.02
Ons 18:00 - 20:00
Tor 15:00 - 20:00
Fre 15:00 - 20:00
Lør 11:00 - 20:00
Søn 11:00 - 15:00
Paviljongparken
Gratis
Local with Social Distance

Lydstua

Artists:

Judith Hamann
Clara de Asís & Mara Winter Adrián Demoč
Emmanuel Holterbach & Blutwurst
Nadya Yukhnovets
Elina Waage Mikalsen
Tine Surel Lange

Other credits:

Simon Reynell & Another Timbre

I et turbulent år er det essensielt å finne tid og sted for refleksjon, og lytte til verden med åpent sinn. ‘Lydstua’ i paviljongen vil vekke til live en gammel sosial arena i hjertet av Kirkenes midt i kaldeste vinteren. Paviljongen blir et sted for eksperimentell musikk og lydkunst under Barents Spektakel 2021.

Under innbydende varmelamper kan du slappe av mens et utvalg av musikalske verk som er produsert, komponert og utstilt for første gang i en COVID-19 endret verden, blir spilt av i bakgrunnen. Inkludert er komposisjoner av Judith Hamann, Clara de Asís & Mara Winter, Adrián Demoč (tre verk spilt inn under lockdown og en del av ‘Quarantine Commissions’ prosjektet initiert av Simon Reynell ved Another Timbre) samt fire nylig publiserte verk av Emmanuel Holterbach & Blutwurst, Nadya Yukhnovets, Elina Waage Mikalsen, og Tina Sure Lange.

Dyp, konsentrert lytting kombinert med stillhet og tilfeldig organisert lyd,  åpner muligheter for å akseptere det uventede, og respondere på situasjoner utenfor egen kontroll. I et år fylt av usikkerhet og uforutsette hendelser, kan kreativ refleksjon dukke opp fra de mest uventede steder.

Repetition of the same dream ble skapt av Clara de Asis og Mara Winter i løpet av deres COVID-19 karantene i Basel, Sveits. Verket er en del av prosjektet ‘Quarantine Commissions’ initiert av Simon Reynell ved Another Timbre.

Days collapse ble komponert av Judith Hamann da hun satt i karantene i Suomenlinna, Helsinki under et residentopphold under Helsinki International Artist Programme (HIAP). Verket er en del av prosjektet ‘Quarantine Commissions’ initiert av Simon Reynell ved Another Timbre.

HLAHOLIKA ble komponert av Adrián Demoč under hans karantene våren 2020. Verket er en del av prosjektet ‘Quarantine Commissions’ initiert av Simon Reynell ved Another Timbre.

I verket til Nadya Yukhnovets utforsker kunstneren det akustiske miljøet som oppstår under sportsarrangementer – et sted mettet med lydkilder av både atleter og publikum. Her er fokuset flyttet fra det visuelle med sporten, til de ulike dimensjonene av lyd som oppstår underveis. Verket ble skapt i Kirkenes i 2017 og er produsert for Barents Spektakel.

Rođu Govkkit Glenner I Vier av Elina Waage Mikalsen er en komposisjon bestående av stemme, elektronikk og feltopptak. Den ble sluppet digitalt og på kassett i juli 2010.

Ricercar Nell’ombre (Vuoto, Energia, Rilievo) spiller på Emmanuel Holterbacks interesse for italiensk musikkhistorie og fysiske møter fra vandringer gjennom landskap. Basert på notene til åpningsmelodien til Ricercar III av Francesco Guami i det 16. århundre, fornyer Holterback verket; og kombinerer de gitte tonene i forlengede tonehøyder, akkorder og resonanser. For dette stykket jobbet komponisten med Blutwurst, som for øyeblkket består av Luisa Santacesaria (Harmonium) Marco Baldini (Trompet), Daniela Fantechi (Trekkspill), Edoardo Ricci (Bassklarinett), Maurizio Costantini (Kontrabass), Michele Lanzini (Cello), and Cristina Abati (Bratsj). Verket ble utgitt av Another Timbre i mars 2020.

Midnight Sun Ritual av Tine Surel Lange var opprinnelig en 45 minutter lang audiovisuell livefremføring med bearbeidede lyder fra hverdagsgjenstander. Verket var et rituale for skiftende tider i 2020, og muligens et rituale for å endre tiden igjen,- det gjenstår å se. Lydkilder: et vinglass og metallbinders, en koreansk metall risbolle og metallspisepinner, en tungetromme og vann.